Selamat Datang Ke Zawiah Diary :)

Salam Ukhuwwah Mahabbah Fillah...

Mutiara Bahasa

Tingkap papan kayu bersegi, Sampan sakat di Pulau Angsa, Indah tampan kerana budi, Tinggi darjat kerana bahasa.

Best Quotes

If success doesn't come to you, you go to it... ~ Marva Collins

Change Faster !

When you do decide to make a change in your life, do it Quickly. Be Excited and you'll change Faster!

Ketenangan Dan Kebahagiaan

“Dialah Yang menurunkan sakinah ke dalam hati nurani orang-orang yang beriman (semasa mereka marah terhadap angkara musuh) supaya bertambah iman beserta iman mereka yang sedia ada; dan Allah mempunyai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”. (Surah al-Fath, 4).

Showing posts with label diari. Show all posts
Showing posts with label diari. Show all posts

Monday, October 28, 2013

Berkongsi 


Bismillah ...

Sekadar berkongsi .

Aboh 

Saya tahu hari ini saya disini dan menjadi seperti hari ini ( 28/10/2013) adalah kerana doa ayah ibu saya dahulu.
Walau abah dan mama sudah tiada , namun hari ini ...hasilnya mereka dah dapat .
Apa yang mereka ingini  saya jadi..sudah terhidang di depan mata.

Dahulu  arwah  abah selalu berkata , anak aboh ni muallimah .
saya  tak  tahu apa itu yang dia maksudkan. abah selalu berimpian untuk menghantar saya memasuki
sekolah agama ,berbaju labuh litup melitupi aurat .
tapi saya dengan bodohnya ,sentiasa berpakaian yang sebaliknya , tapi abah tak pernah memarahi saya.
tetap aje , arwah abah mengatakan..anak aboh ni muallimah .

kini setelah ketiadaan abah, saya sudah boleh berjubah . ya saya tahu itu adalah doa nya .
kerana kata kata baik dari abah adalah DOA untuk aku anaknya yang degil ini . 
Kini aku sudah berjubah longgar, bertudung labuh . ya IMPIAN arwah abah .


Mama

saya ini dari kecil hinggalah sudah beranak pinak , sentiasa sakit . 
dari sekecik kecik sakit ,hinggalah ke sebesar besar penyakit. ( nauzubillah hi minzalik ) 

mama dan aboh lah peneman saya yang terbaik .
keluar masuk hospital , sudah masak bagi saya .
pelbagai masaalah kesihatan saya hadapi .
yang paling saya ingat, apabila saya di warded , aboh akan meneman saya (walau saya sudah punya suami ), membaca yassin , mengaji disisi katil saya hingga saya betul2 terlena .
abah akan betulkan kain selimut dah tunggu hingga saya terjaga semula. 
begitu lah selalunya . 

saya tahu , sihat dan afiat nya saya hari ini adalah DOA mama dan abah .

tahun terakhir saya warded untuk major operation adalah pada awal tahun 2011 . 
dari situ saya bertanya diri saya , seringnya aku sakit ? mana silapnya aku ? apa kurangnya aku ?
saya mula menekuni persoalan ini .

cikgu terbaik saya ,saya jadikan rujukan ...pakcik GOOGLE !
rupanya saya dapat jawapan, orang yang selalu sakit , mempunyai satu hormon yang tak sihat , iaitu 
acid uric dalam darahnya tinggi .

dan saya menekuni bagaimana asid ini bertapa di dalam diri ...
rupanya saya ini adalah seorang yang pendendam . 
saya perlu buang sifat ini . saya perlu ,untuk saya jadi sihat.

dari sini Allah aturkan dan berikan pengajaran yang baik untuk saya . 

sekarang , saya bukan lagi pendendam . 
saya sudah belajar memaafkan .

bagaimana !?
suatu hari suami saya pulang dari tempat kerjanya .
dia bercerita pada saya . " jika kita tidak maaf pada orang yang buat jahat pada kita , esok bila kita mati , kita akan berdepan dengan orang itu :...."

mana mungkin saya nak berjumpa lagi di akhirat esok...dari situ lah timbul kekuatan saya untuk memaafkan semua orang .

Belajar lah untuk memaafkan , kerana dengan memaafkan hati kita lapang ,tenang, hidup dipermudahkan , rezeki juga mencurah curah datangnya . 
wajah pun akan sentiasa tampak muda dan ceria .
Ya..saya sudah rasainya ! 



al Fatihah untuk
 Mama ( zainab bt daud ) dan aboh ( Mohd Daud bin Salleh )


Al fatihah saya hadiahkan untuk rakan ,sahabat , saudara mara, adik beradik , para ilmuwan yang mengangkat martabat agama Islam.



Friday, April 29, 2011

solat dhuha

 Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
 
Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Berkata Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda : Allah telah berfirman:

“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.”
(Riwayat Ahmad)

 Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai se-penggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.
 Doa yang disarankan

“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”



Amal yang sedikit dan istiqamah (berterusan) adalah lebih baik dari amal yang banyak tetapi jarang-jarang
 
nota : terima kasih kpd tuan empunya , saya copy dari beberapa artikel di google

Wednesday, April 27, 2011

Abah

Allahim

Bulan in genaplah 6 tahun pemergian abah ke rahamatullah .
Terasa seperti dia masih bersama ku , makan semeja

Aku rindukan suaranya , aku rindukan kasihnya.

LAILAHAIALLAH.

Tuesday, April 26, 2011

alhamdulillah ~ 26 april

alhamdulillah..alhamdulillah...

hari ini 26 april....dilahirkan dan dapat melihat dunia
nikmat yang Allah kurniakan..dapat lagi melihat matahari,merasa bayu , mendengar angin mendesir...
merasa nikmat tangan,kaki,mulut mata...dan ya allah tak terkira nikmat Mu ya Allah.


satu persatu anak tangga kita daki .
Kita sering lupa bahawa hidup ini memang ujian.
ujian dari Allah , untuk memberi kita kenal dan memberi kita ajaran.
sorak gembira juga ujian .
ujian alpa dan lagho..ujian hasutan syaitan.

  "Lalu nikmat yang mana lagi yang AKU dustakan "

Dan satu lagi anak tangga ku pijak..dan umurku bertambah lagi....

bulan April , adalah bulan yang banyak kenangan bagi diri ku .
Pertama nya aku dilahirkan , keduanya aku dikahwinkan di bulan april...
ketiga aku melahirkan anak sulungku dibulan april...
dan berkebetulan...kak ipar a.k.a biras juga sama menyambut hari lahir pada bulan april...
dan yang paling memilukan...abah ..menghembuskan nafasnya juga pada bulan april.


p/s : tak lupa pada yang menghantar ucapan hari lahir...alhamdulillah..alhamdulillah..terima kasih
semoga kalian juga diberikan nikmat , berkat dan redho Nya.

Monday, April 25, 2011

meehoon + nasi tomato

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Semalam hari minggu ahad 24.04.2011 , aku bercadang untuk memasak beehoon goreng ,
berkebetulan abang ipar dan kakak akan datang berziarah .


bangkit dari tidur , aku pun mengemas dan menyediakan serba sikit bahan bahan yang perlu untuk beehoon goreng ..simple sajer..udang , beehoon , cili giling ,bawang putih dan merah..
Sambil menantikan anak anak bangkit tidur ...al maklum hari cuti , mereka menyambung balik tidur .


Fikirku , tengahari nanti , mau masak apa ya...sambil berkira kira didalam kepala...ermm, abang mesti pekena nasi ,kalo tak angin satu badan ( senang nak kena sakit kepala ) . tak pe lah ..tengoklah mana yang rajin nanti...getus ku dalam hati ..membuat perhitungan sendiri .

"Ya allah..maafkan aku, sebenarnya peancangan Mu adalah terbaik untuk ku."


Siap memblender bawang merah serta bahan bahan lain, aku tanpa bertangguh , meneruskan misi menggoreng beehoon .
Sambil memasak beehoon , abang sudah siap berpakaian..beseluar jeans tanpa berbaju ...rutin harian abang tatkala di rumah.


bang..nanti dadarkan telur ni ya

tunjukkan dulu ..macamana nak dadar telur ni...

Aku menujukkan cara serta gayanya mendadar telur ..abang akur saja

Assalamualikom..oh ..abang dan kakak dah sampai.


Kami besembang seadanya..bercerita keadaan semasa ..seperti biasa...hal ehwal keluarga dan adik beradik.
Dari kawasan depan tv ,kami beralih ke meja makan...bersambung sembang

Beberapa ketika , mereka mohon mengundur diri ..

Seusai mereka berundur , aku mengemas mana yang patut..

sambil duduk berehat melepaskan lelah..

za...za...

sahut ku ..yaa

ahhh...ada pun

ni haa...

nasi tomato lengkap dengan lauk serta papadam ..
Ya Allah, engkau hantarkan rezeki Mu..


"Ya Allah , engkau hantarkan rezeki ini kepadaku dan anak anak ku, sepertinya Engkau tahu, bahawa aku masih belum masak..ya allah..terima kasih ya allah
sesungguhnya Engkau Maha Tahu "


Tima kasih bebanyak kak iti...ujar ku

Lalu selesai solat zohor, terus ku ke dapur, menyediakan kek Coklat Kukus ..tempahan dari kawan anak di sekolah...dan aku telah lebihkan untuk diberi balasan
pinggan jiran ku tadi.


Lalu , nikmat Allah yang mana yang mahu kau dustakan.

Monday, March 7, 2011

Allah ajarkan sesuatu

Disaat aku meminta untuk melupakan ' sesuatu'..di Saat itu juga Allah ajarkan aku
Sesuatu ..
Maafkan aku ya allah...terimakasih ya allah...'membuka' kan jiwa ini Bahawa tidak semstinya
Kita sentiasa benar dal am setiap Hal yang berlaku.

Ketika kita berdoa sesuatu hajat,rasa tersiksa bilakah Allah Akan perkenankan do a kita itu.?
Tertanya tanya Dan ternanti nanti....sebenarnya Allah bertujuan / memproses semua doa kita, dengan menggerakkan alam ini Dan makhluk yang terlibat dlm doa kita...

Jika kita faham aturan Allah, seperti doa kita Dalam al fatihah
' al ham dulillah hi RAB bil ALAM in'
RAB - yang maha Luas tak terbatas
Alam ,- alam ini semesta ini
Maka kita Akan faham, bahawa allah mengabulkan doa tidak semestinya seperti apa yang kita minta, kadang Allah berikan kefahaman di situ...maknanya Dari doa tadi terbit ilham bahawa 'sesuatu' itu dengan cara yang itu..

Seperti doa saya yg tadinya ingin melupakan 'sesuatu,'....tapi allah tidak hilangkan sesuatu itu, tapi Allah ajarkan agar saya lebih fathom tentang sesuatu ....bahawasanya saya juga Ada salah Dan silapnya...mana bisa dilupakan terus..sedangkan ianya berkait rapat dgn kami.
Terima kasih Allah..Allah sudah makbulkan doa ku...aku diberi kefahaman tentang ini...maafkan aku ya Allah....

Semoga kami bisa diberi lebih kefahaman dal am meningkat iman Dan Khusyuk kami


From I pad

Tuesday, March 1, 2011

Allah uji dgn kesihatan

Hampir sebulan kesihatan asyik tak menentu
Macam biskut ,sekejap datang Dan sekejap pergi ..
Allah uji dengan kesihatan...
Alhamdulillah...semakin paham..Dan apb kefahaman itu wujud,maka Akan semakin
Redo lah kita kepada Allah

Allah ajar redo,pas rah,ikhlas
Hanya Allah tempat mengadu
Ya Allah ,jadikanlah musibah ini asbab peningkatan iman Dan
Amal kami
Kami tiada daya dan upaya


Aamiin
Ya Allah, kabulkanlah do a kami

.....

Penyakit pusing yg dialami ini dipanggil vertigo
Info yg dapat dipetik dari google:
- hilang keseimbangan di kepala
- Ada yg kekurangan di kepala atau di bhg dal am telinga
- bhg leher tegang
- bhg mata Ada sedikit kabur Dan tegang

UPDATED  2/03/2011
  antara yg boleh dicuba :
- sapukan/lumurkan limau nipis ke kepala tanpa dicampur air
- minum lebih air kosong
- cuba elakkan dari minum kopi ( angin )
- makan sup
- makan sayur dan buah2 shj
- monitor darah tinggi anda
- cuba ambil supplement minyak kelapa dara atau spirulina
- rukuk dan sujud dgn tertib (cari tempat selamat)
- luar waktu solat ,juga cuba rukuk dan sujud ( cari tempat selamat dan dpt berpegang)
- jangan berpusing /berpaling dgn cepat
- elakkan keluar berjalan jalan,ditakuti jatuh
- jangan lupa , meminta pada allah ( ya allah sembuhkanlah aku ya allah )

ini antara yg saya sudah cuba
walaupun masih lagi on dan off pusingnya




From I pad

Friday, February 25, 2011

solat dan sains

Monday, February 21, 2011

hidup berilmu ,hidup bahagia

Sebenarnya ibu bapa lah yang mencorakkan kehidupan anak anak .
Baik dari segi pelajaran dan kewajipan menuntut ilmu hinggalah hidup bersahsiah 
dan berperibadi baik .

Dari pemerhatian , jika di rumah sudah kelam kabut , tiada keindahan dan ketenangan
berada dirumah, mendorong anak anak mencari keseronokan diluar.

Bagi saya ...pertama tama sekali perbaiki lah diri sendiri dulu sebelum ingin menakluki
perhatian orang terutama keluarga dan rakan disekeliling.
Jika peribadi akhlak yang terpuji . lantaran dengan ilmu yang ada, tidak ada 
yang akan memungkinkan kita menuju jalan bahagia.

Disamping perbaiki solat yang menjadi teras utama kita dalam hidup berTuhan.


Inilah hidup berTuhan. Rendah diri dan hati dengan Allah, pasti akan juga merendah diri dengan manusia dan alam. Sentiasa sedar akan Allah, kita pasti akan berfungsi dengan baik sepertimana seharusnya kita berfungsi. Kata lainya, kita akan menjadi hamba yang 'reliable'. Kita bukan sekadar 'menyala' tetapi kita juga menerangi keliling kita.

Sunday, February 20, 2011

ikut Allah sahaja

Penagih dadah ,mereka tahu dadah itu merbahaya
tapi mereka isap juga..ambik juga dadah
kenapa..? kerana tarikan seronok dan sedap , mereka langsung lupakan
larangan ..dan melupakan kedukaan yang berlarutan.


Penghisap rokok..mereka tahu , rokok membahayakan, penyebab segala penyakit bukan
pada diri mereka sahaja bahkan pada keluarga dan rakan serta penghidu asap rokok.
Tapi mereka masih tidak mempedulikan  . kerana jika merokok mereka boleh dapat
kawan , lagi pun mereka akan dilihat gentleman dan asap yang berkepul kepul itu menyeronokkan mereka. 
Merana ..arghh..tolak tepi..keseronokan didulukan..


Tanyalah pada penzina yang ditangkap khalwat...kenapa menyembunyikan diri tatkala ditangkap..tertangkap..
sampai sanggup lari dan sembunyi diatas bumbung ...
Mereka tahu zina haram..mereka tahu Allah melaknat zina..tapi dek kerana perasaan bahagia dipuja, dibahagiakan, tiada yang lebih bahagia kata mereka..mereka terus terbuai dibuai mimpi yang hina.


Peringatan  ayat Allah untuk kita, "boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untukmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untukmu.
Allah mengetahui sedangkan kamu tidak tahu." Surah. Al Baqarah:216

Seperti juga sang pengidap kencing manis dan orang yang berpenyakit darah tingi dll ..
ada larangan larangan yang dibolehkan untuk mereka mengambil makanan diet untuk mereka...
tetapi kerana kedegilan sendiri ....terus tidak endahkan diet mereka..akibat nya sendiri tanggung, 
keluarga yang mesti menempuhnya...habis nak salahkan siapa..


Jom kita ingat peringatan Allah untuk kita...ikut cakap Allah sahaja....
diri kita terdiri dari ruh,nafsu dan jasad....jadi biarkan nafsu menderita , agar kita dapat berjumpa Allah dengan bahagia .

Saturday, February 19, 2011

jangan kamu meminta selain dari AKU



kata Allah ,janganlah kamu meminta minta selain dari Aku
tapi kita manusia, semestinya dan selalunya lupa,lalai ,lagho
kalau susah, sering meminta pertolongan dengan manusia sahabat, kawan, adik beradik
kita lupa yang memakbulkan dan yang menggerakkan adalah Allah
DIA yang maha berkuasa
DIA yang maha menggerakkan

sering mendakwa ,apabila sesuatu usaha itu berjaya mengatakan
bahawa akulah yang berusaha , bukan ALLAH..ya allah janganlah kami dimasukkan
dalam golongan orang sebegini

Ya Allah, maafkan kami ya allah
berilah petunjuk kepada kami agar sentiasa ingat kepadaMu
jangan hanya berkata kata dibibir sahaja ,bahawa aku punya ALLAH

Thursday, December 23, 2010

PMR + Nur Syamim

Seramai 30,863 daripada 439,456 calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini mendapat pangkat A dalam semua mata pelajaran, meningkat 0.65 peratus atau 2,675 calon berbanding tahun lalu.

Keputusan PMR keseluruhan itu diumumkan Kementerian Pelajaran sebentar tadi.

Sumber : Bharian


                                      *********************************** 




Alhamdulillah ..terima kasih Allah
8A berada dalam genggaman Nur Syamim
kami mampu mengucap terima kasih Allah dan sujud syukur pada Mu Ya Allah
sadar : dengan izin Allah jua
Airmata  gembira dan syukur yang mengiringi kejayaan mu.
TAHNIAH  buat  anakandaku sayang.
" this is not the end of your struggle "...keep on going
perjalanan mu masih jauh sayang ..!





SMKBBS 
Sekolah Bandar Baru, Sentul
Pencapaian 8A = 14 orang ( ujar pengetua ada peningkatan )
Terima kasih cikgu cikgu dan tenaga pengajar yg bertungkus lumus memberi ilmu untuk anak anak kami.

  
Barisan yang mendapat 8A , dipanggil ke pentas .



dah ambil result , baru lah perut terasa lapar.
ok lah, mak belanja makan KFC.


nota kaki :
terima kasih dari kakak untuk mak2 sedara dan pak2 sedaranya, sepupu2 nya yg banyak memberi dorongan untuk nya. ( ikhlas dari hati kami )

Tuesday, December 21, 2010

terapi solat 2

sampaikan walau satu ayat....






pengalaman sendiri.

Lebih mudah disampaikan ,lebih mudah dijelaskan.
pengalaman sendiri, persepsi berbeza.



Setelah hampir 3 bulan menghadiri KSK (solat khusyuk ) dan diajarkan pada anak anak
dan suami , aku sudah yaqin , bahawa yang terbaik untuk segala ubat hati dan jiwa adalah SOLAT yang khusyuk.
Setiap hari aku punyai pengalaman baru , masih banyak yang aku tak tahu...


Bak kata Pak Abu , untung nya diujud neraka dan syurga.
Berlumba lumba berlari memasuki ruang syurga....kita solat untuk masuk syurga..?
Benar , itu yang diajari kepada kita.
Tanpa mengetahui asal kejadian nya.
Kita solat untuk apa ?
Untuk siapa ?
Kenapa solat..?
Lelah kala solat..?
Cepat2 mahu habiskan solat....1..2...4 rakaat...selesai...


Terima kasih Allah , aku faham !
Wahyu dari Mu , memimpin ku ke jalan yang lurus aku harapkan.


Kita perlu berhubung terus dengan Allah ..itulah solat .
Dalam solat, sudah terujud segala bentuk komunikasi (doa dan mohon ) sama ada dalam rukuk, sujud, iftitah, Allahu Akbar  ....segala pergerakan dan petuturan adalah komunikasi dengan Allah.






nota kaki : aku faham !





 

Birthday Sanim @ Janda baik

Pandanglah alam ini. Pandanglah dengan mata hati. 
Keindahan Allah....persembahan untuk umat Nya yang mensyukuri nikmat yang diberi .

                                                           ********



19.12.2010 :- hari kelahiran anakanda ku yang ke2.
selamat hari jadi adik , doa mak dan ayah mengiringi adik sepanjang 'perjalanan' ini.

adik , nak kek ke birthday ni ?
tak nak lah mak , adik dah jemu dah tengok mak asik selalu buat kek untuk orang..dah kenyang kek dah...
dah...apa sudah jadi ...
bang..nak celebrate apa ari jadi adik ni bang..?
kita gi makan makan aje lah..ujar cik abe ku...
diam...sepi...

beberapa hari ....ilhamku datang...text sms pada cik abe ku...
inilah persembahan nya..





ini adalah kawasan rumah Pak Habib.
unik....terasa pula seperti "kerajaan langit" ciptaan Pak Pin!




cik abe ku dan anak anak tertarik ( kagum ) dengan susunan batu batu sungai sbg dinding rumah.(Pak Habib )




kawasan perkhemahan dan tempat kami berkelah.
ada tempat untuk memasak.
dan yang penting ada tandas....
anak sungai , airnya bersih



ada rumah 2 tingkat lagi
rajin nya....kreatif...
 

ini bagi ku adalah surga dunia
terlalu cantik tempat ini
terletak bersebelahan tempat kami  'camping'.
wadi SAMRAH (kepunyaan Datuk Samsuddin dan isteri Rahmah ) ujar penjaga kawasan Samrah.

Kawasan seluas 6 ekar .
Terdapat pokok buah buahan durian dll.


Ada swimming pool lagi
cantik..lihatlah dengan matahati....nikmati keindahan Allah
menenangkan, mendamaikan....kekayaan Allah



 SAMRAH tower - sungguh terpegun


cukup berkenan dengan rumah ini
lihatlah atap nya..


kawasan 'camping' kami
camping site Lurah Lurau (camping site)
masuk ke Janda Baik , melalui pintu gerbang 
agak2 dalam 500 meter ke dalam 
berdekatan dgn kawasan Umno .

perjalanan dari Kuala Lumpur - 45 minit - 1 jam sahaja






 SAMRAH TOWER (JANDA BAIK )


terima kasih Allah
kami menikmati nikmat mu dgn hati ikhlas .

Wednesday, December 15, 2010

sekitar kenduri rumah abe din ~2







photo editing done by me ! 
15.12.2010

Thursday, November 25, 2010

Nota dari Pak Abu Sangkan


Dari Pak Abu Sangkan  
pencerahan ini yang kita perlukan
saya copy dari nota Pak Abu di FB.


Ittaquu firasatal mukmin,  innahu yandhuru binurillah : Percayalah dengan Firasat orang beriman, karena Ia melihat dengan Cahaya Allah. ( Al hadist )

Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada Pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada Cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.( QS. An Nur, 24: 35)

Inilah dasar pengajaran spiritual yang sesungguhnya, digambarkan sebagai Cahaya Tuhan yang menyinari jiwa manusia. Spiritual bukan kajian ilmiah di Universitas atau Pondok Pesantren (Ma’had) sebagaimana biasanya kita kenal. 

Dalam hal ini, Allah menjelaskan proses pengajaran dan bimbingan-Nya melalui perumpamaan Myskat. Yang didalamnya terletak sebuah pelita yang tertutup kaca. Cahaya-Nya terkumpul dalam cerukan dinding yang berlubang, merupakan perumpamaan dada manusia yang dipenuhi Cahaya Allah.

Dengan Cahaya itulah manusia mampu menangkap dengan jelas bimbingan Allah dalam setiap langkah kehidupannya. Cahaya ini tidak dapat diperoleh dari mendengarkan pengajian dan mengumpulkan data ilmu pengetahuan yang tercatat dalam kitab-kitab. Itu hanya petunjuk awal untuk memahami bagaimana orang bersikap dan belajar menerima bimbingan Allah secara ruhani.

Kitab Suci Al qur’an merupakan “Peta Ruhani” dan petunjuk bagi pejalan menuju Tuhan. Yang didalamnya dijelaskan mengenai pengajaran yang dapat diterima secara langsung dalam jiwa manusia. Sikap ini dikenal dengan istilah ihsan, yaitu menyadari Tuhan melihat sikap dan tindak tanduk hati manusia. Tuhan tidak hanya terbatas mengamati perilaku kita dan hanya berdiam diri. 

Akan tetapi Tuhan Yang Maha Hidup memberikan pengajaran kepada jiwa manusia yang percaya dan yakin atas keberadaan Tuhan. Disebutkan dalam Al qur’an Tuhan ada, namun keberadaan-Nya tidak bisa ditangkap oleh penglihatan dan pikiran manusia.  Ia ada sangat dekat dengan jiwa manusia, sehingga apa yang dibisikkan dalam hatinya terdengar dengan jelas, karena Ia Maha Mendengar. Tidak Hanya sampai disini penjelasan mengenai Tuhan, dengan tegas Al qur’an mengatakan bahwa Tuhan akan merespons setiap do’a bagi yang berdo’a. 

Inilah yang dinamakan sikap ihsan atas keberadaan dan kegiatan Tuhan terhadap manusia. Maka dengan demikian, pemahaman atas Tuhan dengan segala keadaan-Nya disimpulkan dalam bentuk sikap yang sederhana berikut ini :
Duduklah dalam keadaan bersih lahir maupun bathin, tinggalkan kegiatan lahir yang berasal dari nafsu. Aktifkan ruhani anda, karena Tuhan tidak bisa dijangkau oleh pikiran dan penglihatan kita. 
Setiap manusia pasti memiliki jiwa, dengan jiwa inilah manusia dapat berkomunikasi dengan Allah.
Dan kepada jiwa manusia, Allah menuntun kegiatan Ruhani menuju pengetahuan-Nya berupa ilham. Pengetahuan ruhani dapat anda rasakan secara langsung tanpa hijab.

Anda akan merasakan setiap tuntunan itu mengarah kepada kebaikan dan kebahagiaan sejati. Lihatlah hasilnya dalam Al qur’an yang menjelaskan mengenai pengalaman pengajaran spiritual dalam diri anda. Anda akan diajak berada dalam keadaannya, bukan dalam pengetahuan berupa pikiran anda. Anda akan berada (being experience) yang tidak bisa diungkapkan dalam kata dan artikulasi. Sebagaimana anda merasakan berada dalam keadaan rasa cinta yang sejati.

Allah berkata : Jika kita menyebut nama-Nya didalam jiwa dengan merendahkan diri dan penuh hormat. Maka akan diturunkan rasa tenang  mengalir dalam jiwa anda. Jika anda mengalami keadaan ini, berarti anda memahaminya secara nyata dalam jiwa anda, bukan dalam pikiran anda. Allah Yang Maha Hidup selalu merespons apa yang kita lakukan dihadapan-Nya.
Jika kita hadir Allah juga hadir, jika kita  berkata Allahpun berkata dalam bahasanya yang dipahami oleh Jiwa. Lakukan seperti dibawah ini :
Allah berfirman :

……..barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar.  Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah Telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.( QS. Ath Thalaq,65:2-3)

Pernahkan anda merasakan apabila ada kesulitan kemudian berdoa dan bertawakkal kepada Allah, kemudian langsung anda rasakan jawabannya dan mendapatkan jalan keluar ? Bahkan mendapatkan rizki dari arah yang tidak disangka-sangka. Jika semakin buntu (tidak ada jalan keluar) apa yang anda lakukan ketika melakukan komunikasi kepada Yang Maha mengetahui segala urusan. 
Sudahkah anda menundukkan jiwa anda kemudian berserah total dan memahami apa yang diturunkan kedalam jiwa anda ? Sebab Allah memberikan jawaban dalam setiap doa langsung kedalam hati orang beriman. Jika tidak ada jawaban, pasti ada yang salah dalam hal ini. 

Karena tidak mungkin Allah mengingkari janji (laa tukhliful mi’aad).  Untuk itu, perlu dilakukan pemahaman lebih dalam persoalan kepercayaan kita kepada Allah, terutama bagaimana menangkap signal atau getaran yang dapat dipahami.  Mungkinkah orang biasa seperti kita bisa menerima petunjuk Allah, seperti apakah keadaan yang akan kita rasakan ?

Duduklah dengan penuh taqwa dan percaya serta mewakilkan (menggantungkan) segala hidupnya kepada Allah saja. Hadirlah dihadapan-Nya dengan tunduk dan hormat, hilangkan keraguan dalam hati. 
Sebutlah Nama Allah dengan penuh harap, sehingga terasa hening dalam jiwa anda. Rasakan keheningan yang diturunkan dalam hati anda, semakin lama akan terasa bening dan menenangkan. 
Tundukkan jiwa anda semakin dalam , biarkan lintasan pikiran yang sesekali muncul menggangu. Jangan perdulikan, tetapkan jiwa anda mengamati keheningan jiwa anda.

Dan berusahalah tetap menyebut Nama Allah sampai pada tahapan anda mampu membedakan pikiran, emosi, perasaan dan ilham yang datang sangat cepat dan jelas.  Biasanya muncul petunjuk pada saat pikiran anda tidak terlibat, nafsu dan emosi kita tersapih.
Petunjuk datang bukan hasil rekayasa dan hayalan atau rangkaian peristiwa dalam memori dalam otak. 

Ia menelusup sangat cepat dan jelas, dan rasanya seperti sudah berada pada keadaan yang akan terjadi. Anda diberi kepahaman langsung kedalam jiwa anda, cirinya tidak ada keraguan. Sebab ia datang berupa keadaan seperti yang akan terjadi sebelum terjadi. Mengapa demikian ? 

Karena anda berada pada orbit jiwa yang tidak terikat oleh ruang dan waktu  Anda telah terlepas dari ikatan tubuh yang memilki arah dan jarak. Jiwa anda bukan badan ini, yang terikat oleh putaran bumi dan orbit matahari. 
Sehingga terjadi waktu akan datang dan masa lampau. 
Beradalah dalam jiwa anda dan mendekatlah kepada Allah, anda akan merasakan petunjuk semakin jelas.

Thursday, November 18, 2010

aidil adha 17/11/2010

muffin inti sambal daging

juadah kami di hari raya korban 2010

red velvet cake

kami sekeluarga

red velvet cake

terapi solat 1

p/s aku menulis sekadar memberi ingatan kpd diriku shj
jika ada yang tidak pasti dan tidak paham diminta anda mencari 
guru .
aku sekadar berkongsi apa yg ku rasa ,dengar dan teliti .
juga aku praktikkan .

----------------------


Bertahun tahun aku mencari jawapan .
Kenapa orang solat , bertudung labuh , haji atau hajah masih tidak mempunyai keperibadian tinggi .
Masih bercakap yang tidak elok,riak,sombong, angkuh, suka memfitnah , suka mengejek ejek , memperlekehkan dan terlalu banyak lagi yg merosakkan jiwa dan akhlak.
Hati yang sakit parah . Penyakit2 kronik.
Terlalu banyak kerosakan akhlak .



Aku  keliru dan sentiasa mencari jawapan nya.
Aku  PASTI ada yang tidak kena dalam diri jika masih ada perlakuan sebegini.


Kini aku sudah semakin mengerti dan paham, ada sesuatu yang perlu di perbetulkan iaitu
SOLAT kita.
Kenapa Allah menekankan solat bisa menghindarkan diri dari perbuatan mungkar dan maksiat.


Selama ini kita solat bukan lahir dari jiwa dan ruh . 
Kita solat semata mata kerana tuntutan agama, tidak lebih dari itu.
Kita diajar sedari kecil oleh ibu bapa , solat lah, jika engkau tidak mahu masuk neraka.
Kita solat dengan keadaan keterpaksaan. Solat kita tidak sejati . Kita lelah .


Kita solat apabila sampai waktu nya kita perlu solat. Tidak lebih dari itu.
Masuk azan, perlu solat . Kenapa ? 
Sebab tak baik melewatkan solat, jadi dengan keadaan hati yang berat TERpaksa
juga menggerakan badan untuk solat. 
Tidak ada yang enak dalam solat. 
Mana bisa , orang mengatakan selepas solat badan jadi segar bugar, bahkan semakin letih,
kerana asik tunduk dan bangun !


Allahuakbar ! 
Bismillah.....owhhh, sudah 2 rakaat....lagi 2 rakaat bisa habis solat ku.
Begitulah keadaannya kita apb solat . 





Selepas menghadiri KSK (solat khusyuk ) bersama Pak Abu kini aku semakin sadar dan mengerti .Terima kasih Allah kerana memberikan ku hidayah ini, mengajarkan ku ilmu ini. 
Rupanya selama ini , aku solat kerana keterpaksaan , kerana tuntutan agama,
kerana diajar sedari kecil . 
Ya Allah , ampunilah kesalahan ibu bapa ku. 
 


SOLAT  adalah kembali bertemu dengan Sang Pencipta ( Allah ) berdialog, berkomunikasi , rendah diri , pasrah ,  berhubung dengan Allah.











Mari kita lihat dari segi  pergerakan solat .


Berdiri /qiam untuk mengangkat takbir.
bermula dengan Allahuakbar ..! (allah maha besar ..luruh dendam,angkuh,kikir ku bersama asal kejadianku ).
asalku tanah


"sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku mengikuti kehendak Zat yang Maha mengatur Alam semesta" 
(Al Anam 162)


"hanya kepada engkau kami sembah dan kepada Engkaulah kami mohon pertolongan " 
(al fatihah 5)




Rukuk
Rukuk 90 darjah . 
tulangku,sarafku,otakku,pendengaranku,penglihatan ku rukuk dan tunduk pada Mu Allah.

Nabi bersabda " tidak sempurna salat seseorang hingga diluruskan belakangnya di waktu rukuk dan diwaktu sujud. 
HR abu dawud dan Termizi


Disini kita melatih diri untuk jiwa/ ruhani  serta jasmani .
Disini kita akan terasa regangan di bahagian tulang belakang, urat bhg belakang yang sering 
sakit  juga akan terasa bahagian betis ,paha dan juga bhg refleksologi (tapak kaki ).
Terapi solat ini amat hebat.



Sujud 


Sujud adalah puncak perjalanan solat dan ruhani kita.
Dari segi ruhani , sujud merupakan bahawa kita sedang sujud tunduk patuh kepada Sang Pencipta (Allah),kita lemah,kita rendah.
Kita dicipta dan terbuat dari tanah , kita akan kembali kepada asalnya . ( sadar )









Saat kita sujud , kita disarankan untuk sujud lebih lama .
Disini kita dapat lebihkan doa dan permintaan kita kepada Allah.
Jangan desak Allah . 

Supaya kita tidak lelah saat sujud , kita perlu perbetulkan posisi badan .
Kepala didepankan, tangan dan bahu dikepak kan sedikit, perut jangan 
tertindih dengan bhg kaki dan paha.
Kaki dibelakangkan sedikit , seperti keadaan sedang merangkak. (menjangkau spt harimau )
Perut agak terangkat.
Telapak tangan diletakkan atas tanah/sejadah sejajar dgn bahu , tangan jari jemari tunjuk dan straight kpd kiblat. 
( boleh rujuk kpd solat sains )


Ditekankan disini supaya sujud lebih lama dan dalam keadaan yang betul , oksigen akan bergerak ke hadapan bhg frontal lobe .(otak depan )
Frontal lobe kurniaan Allah yg membezakan kita dengan haiwan, tempat terletaknya apa yg kita panggil akal.
Professor Hembing jelaskan ,pd masa sujud , semua otot akan berkontraksi. Otot otot akan jadi kuat dan sihat.
Urat urat darah spt pembuluh nadi (arteria ) pembuluh darah (venae) lympha akan menjadi lancar.
Sujud juga membantu jantung bekerja dgn lebih baik ,memberi ruang kpd pembuluh pembuluh darah(arteriosclesosis)  bekerja dgn lebih baik .
Waktu sujud darah ,bergerak ke otak, mengalirkan oksigen yg sangat diperlukan otak.


Nabi sering sujud lama (diriwayatkan) beliau mempunyai tubuh yang sehat dan ideal.



Berikut adalah sifat2 yang ada pada manusia yg hebat frontal lobenya.

Boleh menumpukan perhatian pada sesuatu dalam jangkamasa yg lama
Berupaya menimbang semua kemungkian sebelum bertindak.
Membuat keputusan dgn tepat dan cepat, tidak teragak2.
Jelas dalam semua perkara.
Ceria
Mahir dalam apa yg dipelajari.
Mudah menyesuaikan diri dgn perubahan.
Mampu belajar dari kesilapan dan tidak mengulanginya.
Sentiasa memikir peluang2 lain sebelum bertindak.
Punyai keyakinan diri yang tinggi.
Mampu bertindak mencapai keinginan atau cita2.
Seorang yg tinggi disiplinnya.
Mampu membina peluang yg lebih hebat berdasarkan pengalaman.
Tidak mudah terpengaruh dgn pengaruh2 luaran.
Boleh menumpukan perhatian hingga lupa pada persekitaran dan masa.
Minda yg tetap dan tidak melayang-layang.
Lebih proaktif dari reaktif.
Berpendirian tinggi.
Tidak pentingkan diri sendiri, lebih bersimpati.
Punyai impian, tujuan yg jelas dan hebat hingga tidak mampu digoyah keadaan luaran dan juga dari badan.
(dr sumber intenet - syurgadunia)



sifat  negatif adalah dari sifat  frontal lobe yang lemah.
tidak cukup oksigen .







bersambung...insyallah


---------------------------
18/11/2010


p/s aku menulis berdasarkan pengalaman dan praktik ku 
apa yang ku pelajari ku praktikkan !
alhamdulillah berkesan mengubati penyakit dalaman dan luaran ku.
aku disahkan mempunyai penyakit hypertension  250/140 ,jantung , thyroid , nerve disoder(saraf),vertigo dn pelbagai lagi masaalah kesihatan.
semuanya kerana aku tak pandai menguruskan stress di jiwa , sering resah dan gelisah.
penyelesaian terbaik adalah melalui SOLAT . 
bgku tiada ubat yg lebih baik ,adalah SOLAT yang baik dan penuh rasa keabadian kepada Nya.
aku mencuba sedaya upaya mencari dan mencari redha Allah,dan aku pasti ,
sesiapa yang mencari TuhanNya akan menjumpai Nya.
dan juga aku pasti , jika engkau mencari akhirat, maka dunia akan datang dengan 
sendirinya kepada mu.




Hidup adalah kerjasama, ilmu yg ditimba gunanya untuk menolong sesama manusia
Arwah abah berpesan, kita tidak kaya, kita tidak punyai wang yang banyak, jadikanlah
ilmu , qudrat sbg  sedekah dan amal jariah yang kita berikan kpd sekaliannya.
Itulah yg menjadi prinsip dan pegangan ku hingga sekarang .
Arwah abah juga berpesan , jangan anggap itu suatu pekerjaan , kerana jika bekerja
kita mengharapkan upah , tapi tanamlah dalam diri bahawa aku sedang belajar !
Jadi kita tidak mengharapkan apa apa balasan , sebaliknya yang kita dapat adalah
ilmu yang Allah ajarkan kepada kita.


tima kasih abah dan mama(arwah) , mereka adalah berlian dlm hidupku.Sentiasa bercahaya
dan bersinar walau mereka telah lama tiada. Tapi ajaran dari mereka sentiasa bersama menerangi ku.





rujukan : pak abu sangkan , sumber2 intenet, syurgadunia ,pn nora( ummu ayman ),Tn fuad
gambar2 : dari sumber google (tima kasih kpd penyumbang )