Monday, October 28, 2013

Berkongsi 


Bismillah ...

Sekadar berkongsi .

Aboh 

Saya tahu hari ini saya disini dan menjadi seperti hari ini ( 28/10/2013) adalah kerana doa ayah ibu saya dahulu.
Walau abah dan mama sudah tiada , namun hari ini ...hasilnya mereka dah dapat .
Apa yang mereka ingini  saya jadi..sudah terhidang di depan mata.

Dahulu  arwah  abah selalu berkata , anak aboh ni muallimah .
saya  tak  tahu apa itu yang dia maksudkan. abah selalu berimpian untuk menghantar saya memasuki
sekolah agama ,berbaju labuh litup melitupi aurat .
tapi saya dengan bodohnya ,sentiasa berpakaian yang sebaliknya , tapi abah tak pernah memarahi saya.
tetap aje , arwah abah mengatakan..anak aboh ni muallimah .

kini setelah ketiadaan abah, saya sudah boleh berjubah . ya saya tahu itu adalah doa nya .
kerana kata kata baik dari abah adalah DOA untuk aku anaknya yang degil ini . 
Kini aku sudah berjubah longgar, bertudung labuh . ya IMPIAN arwah abah .


Mama

saya ini dari kecil hinggalah sudah beranak pinak , sentiasa sakit . 
dari sekecik kecik sakit ,hinggalah ke sebesar besar penyakit. ( nauzubillah hi minzalik ) 

mama dan aboh lah peneman saya yang terbaik .
keluar masuk hospital , sudah masak bagi saya .
pelbagai masaalah kesihatan saya hadapi .
yang paling saya ingat, apabila saya di warded , aboh akan meneman saya (walau saya sudah punya suami ), membaca yassin , mengaji disisi katil saya hingga saya betul2 terlena .
abah akan betulkan kain selimut dah tunggu hingga saya terjaga semula. 
begitu lah selalunya . 

saya tahu , sihat dan afiat nya saya hari ini adalah DOA mama dan abah .

tahun terakhir saya warded untuk major operation adalah pada awal tahun 2011 . 
dari situ saya bertanya diri saya , seringnya aku sakit ? mana silapnya aku ? apa kurangnya aku ?
saya mula menekuni persoalan ini .

cikgu terbaik saya ,saya jadikan rujukan ...pakcik GOOGLE !
rupanya saya dapat jawapan, orang yang selalu sakit , mempunyai satu hormon yang tak sihat , iaitu 
acid uric dalam darahnya tinggi .

dan saya menekuni bagaimana asid ini bertapa di dalam diri ...
rupanya saya ini adalah seorang yang pendendam . 
saya perlu buang sifat ini . saya perlu ,untuk saya jadi sihat.

dari sini Allah aturkan dan berikan pengajaran yang baik untuk saya . 

sekarang , saya bukan lagi pendendam . 
saya sudah belajar memaafkan .

bagaimana !?
suatu hari suami saya pulang dari tempat kerjanya .
dia bercerita pada saya . " jika kita tidak maaf pada orang yang buat jahat pada kita , esok bila kita mati , kita akan berdepan dengan orang itu :...."

mana mungkin saya nak berjumpa lagi di akhirat esok...dari situ lah timbul kekuatan saya untuk memaafkan semua orang .

Belajar lah untuk memaafkan , kerana dengan memaafkan hati kita lapang ,tenang, hidup dipermudahkan , rezeki juga mencurah curah datangnya . 
wajah pun akan sentiasa tampak muda dan ceria .
Ya..saya sudah rasainya ! 



al Fatihah untuk
 Mama ( zainab bt daud ) dan aboh ( Mohd Daud bin Salleh )


Al fatihah saya hadiahkan untuk rakan ,sahabat , saudara mara, adik beradik , para ilmuwan yang mengangkat martabat agama Islam.



0 comments:

Post a Comment