Friday, April 29, 2011

kakak

Semalam anak yang sulung , mengomel ngomel
Mak laparlah ...nak tunggu rehat lambat..perut kakak berbunyi...

diam ( tiada keputusan )

siannya anak anak ku .
setiap hari roti pun jemu.

kenkadang ketika rajin menjengah diri, akan kuadunkan muffin serta kueh kueh kegemaran anak anak.
agar senang mereka mengisi bekas tupperware mereka untuk bekalan sekolah.


mak ...goreng nasik nanti
akak nak bawak bekal lah mak

diam ! ( masih tiada keputusan )

saya ni agak kurang sikit motivasi jika ingin ke dapur seawal pagi.
secawan milo atau semangkuk nestum , sudah memadai buat mengalas perut saya sehingga
makan tengahari menjelma , disulami dengan air kosong.
dan berhambatan pula ke tandas , membuang toksin.

sungut abang , kesian bebudak za , lapar deme tu

mak , kakak masak nasik ye malam ni
esok kakak bangkit, kakak goreng nasi

mak, mak
i put sugar a bit in my fried rice
eeee , syamim, not best larr
naper, mak aku tak guna pak aji
eeeee , tak best ler syamim

ketawa mendengar ngomelan anak dara sulungku , menceritakan perihal gaya mak nya memasak

sebelum masuk tidur lebih kurang 12 tengah malam , saya ke dapur , tenggekan nasi di rice cooker.
tick !!
ok." wahai nasi masak lah , aku dah nak tidur. esok anak ku bangikit dia nak gorengkan nasi untuk
bekalan nya serta adiknya ke sekolah."  gumam ku bersendirian .

terjaga sejurus azan subuh.
mengeluarkan kuali , menggembur gemburkan nasi .
menyiapkan senduk serta kuali ke atas dapur.
seketika , anak sulungku turun
ok, mak dah siapkan tu
kakak gorenglah

wangi nya bau tumisan bawang putih
pandai anak ku !

seusai solat subuhku , kakak menjengah ,  " siap.. maak !"  tegurnya perlahan .
kepala ku diangguk angguk .

tupperware bekalan mereka kuisikan dengan nasi "goreng kampung" kakak.

alhamdulillah , terima kasih ay allah , ringan kerja ku
anak ku sudah bersedia menggalas sesetengah tugasan ku.


air milo ku sediakan bersama hidangan nasi  "goreng kampung"  kakak !


"ya allah , mudahkanlah anak anak ku memahami apa yang diajari oleh cikgu cikgu nya
di sekolah
ya allah , jadikanlah anak anak ku hebat disisiMu ya allah "

0 comments:

Post a Comment