Wednesday, January 26, 2011

Aung San Suu Kyi - wanita cekal


Bunga Perjuangan

Aung San Suu Kyi tidak akan dibenarkan untuk berdiri untuk pilihanraya di Myanmar yang dikuasai tentera kerana dia pernah berkahwin dengan orang asing draft perlembagaan yang dicadangkan mengatakan.

Ms Aung San Suu Kyi, pemimpin pro-demokrasi yang ditahan junta paling lawan tangguh, adalah dilarang daripada kerusi presiden dan dia akan tidak memenuhi syarat bahkan untuk kerusi parlimen, dokumen-dokumen menunjukkan.

Suu Kyi, 62, berkahwin dengan Inggeris Michael Aris akademik dari 1972 hingga kematiannya pada tahun 1999, dan dengan demikian berhak untuk memegang pasport Inggeris. Oleh kerana itu, ditahan pemenang Nobel dan pemimpin pembangkang Aung San Suu Kyi tidak akan dibenarkan untuk berdiri untuk pilihanraya di Myanmar yang dikuasai tentera kerana dia pernah berkahwin dengan orang asing draft perlembagaan yang dicadangkan mengatakan.

Satu salinan piagam draft menegaskan bahawa "orang yang berhak atas hak-hak dan keistimewaan dari kerajaan asing atau warga negara asing" tidak boleh mencalonkan diri untuk jawatan.

 Junta yang berkuasa merancang untuk membawa perlembagaan untuk referendum pada bulan Mei, sebagai antisipasi pemilihan dijadualkan untuk tahun 2010. Masyarakat setakat ini tidak mempunyai peluang untuk mengkaji rancangan akhir, dan beberapa salinan bocor dari dokumen 194-laman adalah versi hanya tersedia.

Oleh draft bocor, dengan jelas menunjukkan bahawa sementara perlembagaan akan membentuk kerajaan awam dan memberikan hak-hak sivil kepada masyarakat, itu dibumbui dengan peringatan yang membolehkan tentera untuk dengan mudah menegaskan kembali kawalan langsung pada kepentingan keselamatan negara.

Keadaan kecemasan dapat dinyatakan tidak hanya untuk pemberontakan pertempuran, tetapi untuk memerangi ancaman 'disintegrasi perpaduan nasional'. Pihak tentera akan menerima kekebalan dari tuntutan atas tindakan yang diambil di bawah pemerintahan kecemasan.

undang-undang keselamatan yang ada digunakan untuk pembangkang penjara politik dan menekan perbezaan pendapat akan tetap berlaku, dan pihak-pihak akan diperlukan untuk berlatih disiplin.

Sementara itu adalah belajar bahawa kuasa Penjara di penjara Insein dilaporkan cuba meyakinkan banduan untuk menyokong referendum nasional pada bulan Mei dalam pertukaran untuk keluaran awal.

 Tetapi di bawah undang-undang referendum diperkenalkan pada bulan Februari tahun ini, orang menjalani hukuman penjara untuk kesalahan apapun tidak berhak untuk memilih sementara mereka ditahan.

 Di sisi lain, para pemimpin pembangkang Burma mendesak yang hidup di Birma untuk tegas memberikan suara 'Tidak' dalam referendum yang akan datang.
 "Kami mendesak orang-orang dari semua lapisan masyarakat, bangsa etnik dan organisasi mereka untuk pergi ke TPS tanpa gagal dan untuk tegas memberikan suara 'Tidak'" 

sumber :- Tribune Asia -



Aung San Suu Kyi :

Kecekalan tokoh wanita pejuang demokrasi Burma ini haruskan dijadikan pelajaran dan pengajaran buat buat kita.Pembebasannya kali ini merupakan satu mesej penting pada dunia tentang kebebasan, keamanan dan demokrasi.

Perjuangannya berhadapan dengan pemerintahan tentera junta Myanmar mewarnai liku-liku perjalanan hidup yang amat sukar, hampir dua dekad dalam tahanan tidak membuatkan semangat beliau luntur walaupun sedikit untuk terus hidup dalam perjuangannya membebaskan Myanmar dari kemelut dan jurang yang jauh dengan kebebasan dan demokrasi.

Tanpa diberikan sebarang nikmat kebebasan untuk menikmati pembelaan dari pihak pemerintah,  saya kira beliau merupakan seorang tokoh pemimpin yang cukup kuat dalam menempuh perjuangan dalam menuntut hak-hak kebebasan dan demokrasi di Myanmar.
Dua dekad merupakan satu tempoh masa yang cukup lama untuk beliau lebih tekad dan berani bersama-sama penyokongnya membebaskan bumi Myanmar ke arah Negara yang lebih aman dan telus.

Kini, dunia sudah boleh mendengar langkah tapak perjuangannya.
Suara kebebasan dan demokrasi akan dipelajari oleh kita.

dipetik dari :Lutfi Hafifi.com

0 comments:

Post a Comment