Monday, August 30, 2010

permulaan segalanya

ya allah, ya rahman, ya rahim


mengenali dunia intenet, menjadikanku  seronok ...
seronok ber"blogwalking"( kata kata blogger juga) ..ke sana ke mari....
gembira mencari ilmu, dan semakin hari semakin menggali idea dan ilmu
di intenet...
begitu meluas ilmu allah...aku sahaja yang tandus ...kering , tidak berilmu.

berbekalkan intenet dan line wifi ( wimax) aku mulalah meneroka ilmu ...
permulaan dulu dengan streamyx.
.
tiada yang free di dunia....bayaran untuk sambungan intenet pun  99.00 ringgit sebulan...
tapi....sebabnya aku tak payah keluar rumah,tak payah drive kereta, bersolek bagai, mengenakan baju dan pakaian glamer( memang bukan favourite)...dengan berpakaian tidur pun dapat menjelajah dunia...itulah keistimewaan intenet...dunia tanpa sempadan...hanya perlu tahu batas batas menggunakannya..

jika baik niatnya, baiklah yang anda akan dapat.


saya mula berjinak dengan computer dan intenet, akhir tahun 2005 dan  awal tahun 2006, secara tak sengaja.
salah satu nya juga, saya perlu cari jalan keluar untuk masaalah saya ( ketika itu ..)
kerana di rumah , suami memang 100% bekerja dengan intenet dan computer.
makanya saya curi curi ambik peluang gunakan pcnya semasa dia keluar bekerja.
kata saya dalam hati, kenapa tak ambik peluang......
hehe...tak pe kan bang...

abanglah yang membuatkan email untuk saya...sebab itu permulaan email saya bermula dengan
namanya.
hehe..katanya , nama dia mesti didahulukan...saya...akur sahaja..!

apa yang saya kurang fasih...saya akan bertanya dengan dia...
tapi pada masa yang sama, anakanda saya ketika itu yang baru menginjak darjah 3/4 , sudah
terlalu pandai dari saya.
sudah pandai mengedit gambar dengan photoshop..... mak juga, yang corot...


nak masukkan gambar dari kamera pun kena tunggu dia balik dari sekolah.

Dengan senang hati nya dia mengajarkan saya,menggunakan words dll.
dulu memang tak reti lah....nak picit sana sini pun blurr....orang cakap ...kita tengok aje...
tertanya tanya...buntu..saya teraba raba mencari butang yang sepatutnya di tekan.


tapi aku berpegang....jangan malu bertanya, nanti sesat jalan...
maka dengan muka yang tebal( orang tak nampak pun )...berjalanlah aku , berjumpa dan berchatting dengan beberapa ahli dan pakar....mereka terpelajar, otak geliga
alhamdulillah, mereka sudi....mengajarku...online......
rupanya ramai yang sudi, menyimbah ilmu, cumanya antara diri kita sendiri...
hendak atau tak..? rajin atau malas..? sudi belajar atau mengharapkan orang..?


saya masih belajar..ada yang salah sudi tegurkan...
ada yang sudi , boleh tolong ajarkan..janganlan berkata saya ni pandai IT..
jangan sekali, malu saya...
saya tak reti pun tentang SEO, tak reti pun ALEXA...
tak pandai pun mencari traffic...bahkan...ada ke yang sudi jengah blog saya ...?


yang saya tahu, saya ingin menulis....
menulis untuk membuahkan ilmu, menulis untuk sama sama berkongsi, menulis untuk luahan
hati yang sedih ,gundah gulana gembira suka duka...



itulah permulaan segalanya...dari tak ada, baik ada....
ilmu tak dikira..walau dah berumur atau muda....hehe... ( siapa tu..?)


Dengan harapan , tulisan dan karangan ku dapat di baca serta disampaikan dengan berkesan.
Moga moga aku dapat melaksanakan fardhu kifayahku, menyebarkan info yang baik dan beguna.


kini dengan tunjuk ajar sifu ku  Tn Zamri,  penulis tersohor, aku berupaya menulis .
walaupun masih mencari gaya penulisan
komen tn zamri,  aku hargai sekali.

2 comments:

  1. salam ziarah dari akak...akak dulu lagi tak pandai. bila nak buka pc pun seram sejuk takut meletup..sekarang ni alhamdulliah tak yah sangat mengharapkan anak lagi.

    ReplyDelete
  2. kak ina..
    hehehe... sekarang pun ada lagi yg saya tk pandai..
    bab edit mengedit ni..tak pakar..

    meletup!haha..saya pun mcm tu gak..jika ada bunyi yg pelik2 kuar ikut pc...menggelabah sakan..takot meletop...

    ReplyDelete