Thursday, July 22, 2010

simfoni buat abah

kalaulah aku ni penulis hebat....akan ku bukukan kisah abahku
bagiku abah adalah idola ku, guruku  yang terbaik untuk selamanya.
biar 1000 tahun ...abah adalah orang yang paling ku sayang dan paling ku sanjungi.

abah orang yang paling teliti, dedikasi  dalam melakukan sesuatu pekerjaan.
masih aku ingat........untuk mengikat seutas tali.,,sambil melunjurkan kaki,dengan
kain pelikatnya takat lutut.....baju tak pernah lekat di badan...tapi towel sentiasa
tersangkut di bahu....
mau ambik masa 1-3 jam untuk mengikat tali dengan sempurna.
bila dah lama mcm tu..mulalah dia buka cerita lama...
"aboh dulu pengakap..pandai ikat tali....."ehheee...


wahh...apa lagi...berbunyilah leter mama....bila nak siap...?
ermm....sampai saat ini...aku rasa masih lagi di zaman bersama sama
dengan abah...walau abah dah hampir 4 tahun meninggalkan aku.
"aboh....za rindu aboh...rindu kat aboh......"



pernah mak sedara ku berpesan padaku...
katanya  "contohilah abah ...abah datang ke kota baru dgn jari sepuluh..."
aku sering terngiang ngiang perkataan keramat itu di telinga ku...
yaa..memang aku takkan sia siakan usaha abah selama ini.....
peninggalannya untuk ku adalah amat berharga sekali buat kami anak beranak.

abah berasal dari kampung...dia sanggup mengharungi hutan dan lopak untuk ke kota
bharu (bandar) untuk menuntut ilmu. dulu mana ada jalanray...mana ada kereta, untuk
beli basikal pun ...tak upaya....
aboh asal dari kampung..nun jauh Beris Kubor Besar...di situlah aboh di semadikan
bersama kaum keluarganya yang lain....adik beradik,mak ayah nya...semoga aboh aman
bersama pencipta Nya.


baginya ilmulah yang bakal merubah kehidupan kita untuk menjadi ke arah yang
lebih baikdisamping mencari bekalan akhiat.
pada masa dulu, memang susah untuk bersekolah, tapi dengan nekad dan semangat
yang tinggi abah dapat menjadi orang yang berjaya.


dari jawatan kerani biasa, dia dinaikkan pangkat....pangkat demi pangkat....hinggalah akhirnya
jawatan yang disandangnya merupakan jawatan  penting  di JKR Kota Bharu.

aku apa tahu masa itu....bodoh dan tak mengerti pengobanan abah....
maafkan aku ya allah...
tapi abah tetap seperti biasa,berpakaian ala selekehnya, membawa beg kegemarannya...
jika pak guard datang berlari kepadanya hendak membimbit begnya..dia akan berkata
"tak payoh..ambo bulih bowok..".......jadi pak guard hanya mengangguk angguk kepala sahaja.
tapi..jika aku yang membimbit begnya...tak kisah pulak....


sebalik ketegasan aboh.....aboh adalah seorang ayah yang amat penyayang...
dia amat menyayangi anak anaknya....
mama adalah orang yang paling disayangi nya...
selalu bila aku buat perangai ....abah akan pesan..."jange....nanti mama susah ati.."
bila aku nakkan sesuatu..."btau maa dulu...nok gapow.."
jadi disini ..baru aku paham...aboh meletakkan mama di tempat pertama ....seorang ibu
harus dihormati.....begitu juga sebaliknya...mama dan aboh adalah insan yang saling bekerjasama.

.....selalu abah berpesan padaku selepas aku berkahwin..........." air tangan kita adalah yang terbaik..."
"buat air pun tak pe....""....jange malah...."
jadi sekarang..kalau aku malas.........aku akan ingat pesanan keramat ini........itulah asas kebahagiaan
dan keharmonian dalam rumahtangga.


hinggalah saat aboh kena stroke.....aku rasa hampir separuh jiwaku hilang.........
aku sedih yang amat..........setiap hari menangis........aku dah hilang suara yang
ingin aku dengari.........setiap kali pulang ke kampung.........
abah terbaring saje di katil.....bila aku menghampirnya...dia usik usik pipiku...gerak2 mulut...
ada sesuatu yang ingin dipesannya...aku tahu...aku tahu...abah ingin pesan...jaga mama baik baik...
za jaga mama...za jaga diri....itu yang selalu dipesannya......tengok Lan tu.....Lan orang baik....
itulah saja pesan dia.......selalu yang itulah dipesannya...
untuk suamiku...dia selalu berpesan..."Lan duduk baik baik dengan za.....Lan anak aboh....Lan jaga
za....za selalu sakit..jange maroh dio..."
sesungguhnya aku amat rindukan aboh....
aboh ...za rindu aboh....


Allah yang menetukan segalanya....
aku tidak dapat memutarkan kembali keadaan
hanya kenangan bersama abah...sentiasa segar di ingatan.
aku redha....


ya allah
ampunilah dosa dan kesilapan aboh
ya allah.letakkan lah aboh dalam syurgamu ya allah
ya allah lapangkanlah kubur aboh..
abah pergi mengadap Illahi pada umurnya76 thn
selepas hampir 5 tahun mengidap stroke.
Allah yang mengetahui segalanya.


p/s
"the success that should be awarded to you "
al fatihah untuk aboh dan mama




2 comments:

  1. mengikut kata saudara mara
    saya dan ayah mempunyai watak yg sama
    mgkn sbb anak sulong kot

    ReplyDelete
  2. jie..
    perangai, watak..kadang tu benda kecik pun ada persamaan...

    tatkala tidur pun,anak anak dah perasan..kata mereka .."mak tidur ..gerak2 kaki sama cam tok abah.."

    ReplyDelete