Tuesday, April 6, 2010

yang kita dengar,...lihat..tafsir...?!!





Yang kita dengar.. yang kita lihat..tafsir..!?

Teringin untuk berkarya ...
Selain itu juga ingin mencoret bingkisan hati yang sering dalam dada...
Luahan hati kecil yang dapat melegakan hati jika dicoret..biarpun yang membaca kurang mengerti..tapi sebagai AKU..aku tahu dan mengerti...
Mengerti tentang kepayahan hidup ini,mengerti tentang kesakitan/kepayahan /kesusahan hidup yang selalu ku tanggung...
Orang tak pernah merasainya takkan dapat menghargai kegetiran dan kepayahan dalam hidup..
Hidup jangan menyusahkan orang.....usahalah sebaiknya..insyallah jalan untuk kita terbuka luas dengan izin Allah...


Aku insan kecil....kata cik abe ku ..adalah seorang yang keras hati...
Pewaris cik daud dan cik nab....!!
Cita cita ku setinggi gunung..semoga dimakbulkan Allah...
“stop dreaming and start action”...jangan jadi sang pemimpi....


Bagaimana harus ku mulakan ...tanpa mahu menyentuh hati sesiapa jua...

Bukan ingin mencela..bukan juga mengkritik..tetapi celotehan juga pendengaran dari telinga dan luahan dari mulut ......membuat aku sentiasa berfikir...malah otak ini sentiasa ligat memikir...kenapa ada kejadian sebegini...?

Sebolehnya , aku tidak ingin perkara buruk bahkan perkara yang paling tidak manis berlaku kepada keluargaku khususnya ..
Apabila ada aje perkara yang tidak enak didengari..aku sentiasa berfikir dan bertanya pada diri....”mungkinkah itu jawapan dan balasan kepada dosa.....?”

Muhasabah dirilah yang sebaiknya..jangan disalahkan pada yang tiada dan orang lain ...sebelum ni tidak kah terfikir..bahawa adakah anda sudah lakukan yang terbaik untuk diri dan keluarga anda..?
Tanyalah diri sendiri........tanggungjawab sebagai ibu kepada anak anak bagaimana...?
Bagaimana pergaulan anda bersama ipar duai, adik beradik dan yang lainnya..?

Kekuatan berada dalam diri sendiri...bukan menghantar kesakitan dan kepayahan pada orang..bukan meraih simpati dari orang luar dan adik beradik....
Jangan..jangan sesekali meraih simpati...tetapi cubalah berkomunikasi sebaik mungkin kita dengan orang disekeliling ....komunikasi adalah hasilan penting....bukan berahsia...!
Bukan asyik berbisik ....psssttt......arghhhh..sunggoh aku benci tentang keadaan itu....apa tujuan tu..?



“Aku”....mungkin bukan seorang yang disenangi..lantaran aku suka dengan sikap keterbukaan...kalau salah,aku hentam....kalau baik dan betul..aku sokong..tak kira lah saper pun...
Itulah aku...


Aku sayang keluargaku..aku sayang anak anak ku dan aku sayang suamiku yang begitu memahami perangai ku...
Mereka adalah penyokong kuat ku...dulu ada arwah aboh dan mama...sekarang tinggallah aku bersama keluarga kecilku ini....
Semoga keluarga kami dilimpahi rahmat dan diberkati selamanya hingga ke akhir hayat juga dianugerahi kasih sayang hingga akhir hayat...


p/s tulis lah apa sajer di blog anda...jika ianya melapangkan dada dan minda anda...tapi ingat jangan sesekali mengutuk..tapi jika “makan cili, terasalah pedasnya..”

2 comments:

  1. Salam kak zaa...
    Banyak kemelut yang terjadi berpunca dari hati. Kalau hati sakit, maka yang lain2 akan turut jadi sakit. Ramai antara kita mudah terasa susah sama bila lihat orang lain susah tapi malangnya tak ramai yang mudah nak ikut rasa senang bila tengok orang lain senang...bersabarlah... dah lumrah kehidupan..

    ReplyDelete
  2. salam kak za ...aduhh dua tiga kali ambo baco wehh nok pahe entry kali ni...serro buleh pahe bilo ingat balik hok kak za citer... tabohkan hati kak za...kuatkan semangat tu hok sy dok oyak sokmo kor kak za..jange wi ore pande rendoh kor kito!

    ReplyDelete